تبلیغات
بی خیال - کارتینگ
 
بی خیال
 
 



کارتینگ

کارتینگ یا مسابقه کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخ‌باز است. این‌گونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخ‌باز کارت نام دارند.

با ماشین‌های کارت معمولاً در مسیرهای کارت‌سواری که در مقیاسی کوچک نسبت به بزرگ‌راه‌های واقعی ساخته می‌شوند مسابقه داده می‌شود. کارتینگ معمولاً به عنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزش‌های پرخرج‌تر خودروسواری به‌شمار می‌آید.

اگر مسیرگاه کارتینگ درون یک ساختمان باشد به این نوع کارتینگ کارتینگ سرپوشیده (Indoor Karting) گفته می‌شود.

مختصری از تاریخچه کارتینگ

آرت اینگر (فضانورد آمریکایی) در سال 1956 با جوش دادن چند میله و موتور ماشین چمن زنی و چرخ های فرقون کارت (cart) را اختراع کرد که بعد ها در اروپا به (kart) تغییر اسم داد.

واجبات ایمنی کارتینگ

1-کلاه ایمنی         2-لباس       3-پد گردن       4-دستکش           5-محافظ دنده       6-کفش

خصوصیات

همه استانداردهای کارتینگ داشته باشند (همولگ داشته باشند: نوشته باشد karting , go kart)

1- کلاه ایمنی : تنگ باشد (سر در آن بازی نکند) و گونه ها را بفشارد

2- لباس : Level 1   ضد حریق برای فرمول 1

            Level  2  ضد سایش برای کارتینگ و فرمول 2,3

3- پد گردن : حد فاصل کاسکت تا مهره را بپوشاند

4- دستکش : کف دستکش چسبنده باشد

5- محافظ دنده : جلوگیری از شکستگی دنده

6- کفش : چسبنده باشد

آیین نامه کارتینگ (رفتار در پیست)

1- احترام به داورها و پرچم ها

2- درست سوار و پیاده شدن از کارت

3- بالا بردن یک دست هنگام خروج و ورود به پیت استاپ

4- برعکس نرفتن مسیر یا ورود و خروج

5- رفتن حداقل سرعت در محدوده ی پیت استاپ


مسیر سرعت (racing line: تکنیک های رانندگی با کارت (کمترین فشار و بیشترین سرعت)

Apex (اپکس) : اپکس نقطه ای مماس بر پیچ است که بعد از آن 100 درصد پدال گاز را فشار می دهیم.

بل از هر چیز باید بدانیم هر پیچ از 3 قسمت تشكیل شده است: ورود، Apex و خروج. ورودی پیچ نقطه ای است كه پیچیدن را شروع می كنیم. در Apex باید كمترین فاصله ممكن با لبه داخلی پیچ را داشته باشیم و خروجی پیچ نقطه ای است كه خودرو در مسیر مستقیم قرار می گیرد. هدف اصلی در زمان طی یك یا چند پیچ تركیبی خروج از پیچ با حداكثر سرعت ممكن و لازم است. برای این منظور نباید حتما سرعت ورود به پیچ خیلی زیاد باشد و یا طوری بپیچید كه فقط بتوانید بالا بودن سرعت را تا وسط پیچ حفظ كنید. بلكه خروج از پیچ باید طوری صورت گیرد كه در مسیر مستقیم بعد از آن زمان زیادی برای طی یك دور پیست صرفه جویی شود( البته این موضوع به معنای فدا كردن زمان پیچیدن برای رسیدن با سرعت بالا در مسیر مستقیم نیست. بلكه سرعت بالا در پیچ به معنای سرعت بالا در هنگام خروج از پیچ هم خواهد بود. مگر اینكه اصول را به درستی رعایت نكنید و افت سرعت خیلی زیادی در پیچ داشته باشید)

طرز رفتاد شما با فرمان، پدالها و مهم تر از همه خطی كه روی آن حركت می كنید سرعت نهایی شما را تعیین خواهد كرد. در یك بیان كلی می توان گفت بهترین مسیر حركت خطی است كه در هنگام عبور از روی آن به كمترین زاویه فرمان احتیاج داشته باشید. یعنی شعاع دایره حاصل از این خط فرضی تا حد ممكن زیاد باشد.

تا حد ممكن به كناره پیست بروید ( تا بتوانید زاویه پیچ را به حداقل برسانید) در این پیچ، برای شروع پیچ باید پیچیدن را حدودا به اندازه طول ماشین بعد از نشاندهنده ای كه روی زمین قرار دارد شروع كنید( اشاره‌ای خارج از موضوع: این نشانگر نشان دهنده نقطه ای است كه باید رها كردن ترمز را شروع كنید. به بحث ترمز كردن و گاز دادن مراجعه كنید)

خودرو بین نقطه شروع پیچ و apex قرار دارد. حدودا به اندازه طول دو ماشین! بعد از نقطه ای كه خودرو قرار دارد، باید خودرو از Apex عبور كرده باشد و شروع به گاز دادن كنید.




نقطهApex در این پیچ كه یكی از ساده ترین نوع پیچها در پیست است، كمی جلوتر از وسط پیچ است. در این نقطه فشار بر روی پدال گاز تقریبا به حداكثر ممكن می سد. 


خودرو از Apex فاصله گرفته و به سمت مخالف پیست می رود. در این نقطه فشار بر روی پدال گاز باید حداكثر باشد.
خروج از پیچ باید تا حد ممكن باز باشد. اگر رمپ های كناره پیست لغزنده نیست از آنها هم مانند قسمتی از مسیرتان استفاده كنید. اما مراقب ارتفاع آنها باشید زیرا ممكن است باعث از بین رفتن چسبندگی لاستیكها و خروج شما از مسیر شوند.
 


قانون 1 (هرزگردی)

چون در کارت دیفرانسیل وجود ندارد و نیرو به دو چرخ عقب یکسان وارد می شود شاسی کارت را به گونه ای طراحی کرده اند که اگر بیرون کارت ایستاده باشیم فرمان را به هر سمت بچرخرخانیم چرخ جلو مخالف همان سمت از زمین بلند می شود و با چرخ عقب موافق آن سمت حالت الکلنگ پیدا می کند (جکینگ) و هنگام دور زن وقتی داخل کارت هستیم چرخ عقب موافق پیچ از زمین بلند شده و هرز می چرخد

هنگام رانندگی بهتر است در جهت مخالف پیچ فشار بیاوریم زیرا عمل جکینگ زودتر انجام می شود.


    پرچم ها


  در خارج از ریسینگ لاین اتفاقی افتاده، احتیاط، سرعت حداقل، سبقت اکیدا ممنوع

              اگر دو پرچم زرد نشان دهند یعنی داخل ریسینگ لاین اتفاقی افتاده و ...

 لغزنده بودن مسیر


 شرایط عادی است (بعد از پرچم های بالا نشان داده می شود )


 اخطار (کارت زرد فوتبال)

              در صورت تکرار پرچم مشکی و اخراج از مسابقه


 اخراج به علت نقص فنی


 شما را یک دور گرفتن و باید به پشت سری ها راه بدهی

              بعد از سه پیچ اگر نتوانی خودت را به آن ها برسانی پرچم آبی با خط اریب قرمز در وسط را نشان می دهند و اخراج می شوی


 توقف کامل مسابقه


  آخرین دور مسابقه (در قدیم در آمریکا به این معنی بوده که یک ماشین مانند مارشال، امداد یا ... در پیست با سرعت کم حرکت می کند) 


 پایان مسابقه


در اخراج با پرچم مشکی شما از مسابقه اخراج می شوید

ولی در اخراج با دیگر پرچم ها امتیاز شما حفظ شده و صورت صعود به

 مرحله بعد شما می توانید در مرحله شرکت کنید.


قانون ها

بعد از مسابقه راننده همراه با کارت (وزن کارت بین 80 تا 90 کیلو است) همراه با 2 تا 4 لیتر بنزین درون باک باید وزنی بیش از 160 کیلو داشته باشد به همین دلیل افراد با وزن کم باید به کارت وزنه ببندند. 

برای مشخص شدن جای شرکت کننده ها در نقطه ی استارت از شرکت کننده ها زمان می گیرند بهترین زمان اول می ایستد. اگر کسی 107 درصد زمان نفر بیشتر برنده اجازه ایستادن در نقطه ی استارت را ندارد.

ضربه کوچک در پیچ اخطار می گیرد اگر ضربه باعث انحراف ماشین دیگر شود اخراج می شوی .

ترمز بیجا اخطار می گیرد اگر باعث اختلال در رانندگی رانندگان دیگر شود اخراج می شوی.


خطای سبقت


سبقت گیری در پیچ

(کارت 1 بسمت بیرون پیچ است

کارت 2 بسمت داخل پیچ و در حال سبقت گیری است)

اگر کارت 2 نصفه کارت 1 را رد کرده باشد چون راننده 1 می تواند ماشین 2 را ببیند باید راه خودش را به موازات ماشین 2 ادامه دهد ولی اگر ماشین 2 نصفه کارت 1 را رد نکرده باشد ماشین 1 می تواند جلوی ماشین یک بپیچد و اپکس را بزند.


سبقت گیری در خط مستقیم

(کارت 1 جلو و در حال دفاع است

کارت 2 پشت سر کارت 1 و در حال سبقت گیری است

کارت 3 نیز پشت کارت 1و2 است)

کارت 2 برای سبقت کنار می رود و کارت 1 جلوی کارت 2 میرود و دفاع می کند .اگر کارت 2 برای سبقت گیرد برای بار دوم به جای دیگری برود کارت یک دیگر نمی تواند دفاع کند و اگر دفاع کند اخراج می شود.


 کارت 2 برای سبقت کنار می رود و کارت 1 جلوی کارت 2 میرود و دفاع می کند اگر فاصله کارت 2 و 3 کمتر از طول یک کارت باشد اگر کارت 3 برای سبقت از کارت 1و2 به جای خود بازگردد کارت 2 نیز نمی تواند به جای خود بازگردد زیرا این کار دفاع از کارت 3 محسوب می شود و کارت 2 اخراج می شود ولی اگر فاصله ی کارت 2و3 بیش از طول یک کارت باشد این کار سبقت از کارت یک محسوب شده و اخراج نمی شود.

 





نوع مطلب : کارتینگ، 
برچسب ها : کارتینگ، اتومبیلرانی، کارت، رانندگی، اپکس، Apex، apex، دورزدن، پرچم، خطا، قوانین رانندگی،

ارسال شده در تاریخ : شنبه 29 بهمن 1390 :: توسط : I-I V I3
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ: I-I V I3
منوی اصلی
موضوعات
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
صفحات جانبی
برچسبها
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو